luni, 22 octombrie 2012

Crescând în sfinţenie

Viaţa umplută de Duhul este o viaţă de creştere în sfinţenie. Aşa cum 
viaţa omului creşte în sfinţenie, tot aşa creşte şi cunoştinţa lui 
despre sfinţenia absolută a lui Dumnezeu. Acestea două merg împreună. 
De fapt, cea de-a doua este una din dovezile că o persoană o are pe 
prima.

Douăzeci şi cinci de ani după convertirea lui, Pavel spune: „Căci eu 
sunt cel mai neînsemnat dintre apostoli” (1 Corinteni 15:9). Cinci ani
mai târziu el spune: „Eu sunt mai prejos decât ultimul dintre toţi 
sfinţii” (Efeseni 3:8 KJV). Un an mai târziu încă spune: „Eu sunt 
(observaţi, nu spune „eu am fost”, ci „eu sunt”) cel dintâi dintre 
păcătoşi” (1 Timotei 1:15).

Vedeţi progresul lui în sfinţenie în acele afirmaţii?

Cu cât a mers mai aproape cu Dumnezeu, cu atât mai mult era conştient 
de corupţia şi ticăloşia cărnii lui. El a recunoscut că nici un lucru 
bun nu se poate găsi în firea lui pământească (Romani 7:18). În 
Ezechiel 36:26, 27, 31 Dumnezeu spune: „ Vă voi da o inimă nouă, şi 
voi pune în voi un duh nou... Atunci vă va fi scârbă de voi înşivă, 
din pricina nelegiuirilor şi urâciunilor voastre.” Vedem acolo că una 
din dovezile că avem o inimă nouă de la Dumnezeu este că ne va fi 
scârbă de noi înşine. Doar un om care îşi urăşte şi îşi detestă firea 
pământească va putea împlini porunca din Filipeni 2:3, aceea de a-i 
„considera pe alţii mai presus” decât el însuşi. Odată ce şi-a văzut 
propria depravare, el nu va mai dispreţui pe nimeni.

El va fi deasemenea gata să mărturisească imediat eşecul şi va fi 
dispus să numească păcatul, păcat. Omul umplut de Duhul nu va căuta 
doar să le lase celorlalţi impresia că el creşte în sfinţenie, ci 
chiar va face aceasta. El nu va mărturisi despre experienţe, care după 
cum se presupune, l-ar fi făcut mai sfânt, şi nu va încerca să-i 
convingă pe alţii despre a lui teologie a sanctificării. El va avea 
atât de multă sfinţenie în viaţa lui încât ceilalţi vor veni la el, de 
bună voie, şi-l vor întreba secretul vieţii lui. El va avea ceea ce J. 
B. Phillips traduce ca: „sfinţenia care nu este iluzie” (Efeseni 4:24).

Nu contează care este doctrina noastră despre sfinţenie. Adevărata 
sfinţenie vine doar la omul care o caută cu toată inima lui, şi nu la 
cel care are numai o învăţătură corectă în mintea lui.

Au fost oameni evlavioşi în secolele trecute (ca John Fletcher) a 
căror înţelegere despre doctrina sfinţeniei i-a condus înspre a crede 
că ei erau „sanctificaţi în întregime” şi care numeau păcatele lor 
inconştiente „greşeli”. Au fost şi alţi oameni evlavioşi (ca David 
Brainerd) care numeau păcatele lor inconştiente „păcate” şi care îşi 
deplângeau păcătoşenia şi lipsa de consacrare pentru Dumnezeu constant 
– pe tot parcursul vieţii lor pământeşti. Însă ambele grupuri de 
oameni pot să fi fost în egală măsură sfinţi în ochii lui Dumnezeu în 
ciuda diferenţelor radicale în modul în care şi-au evaluat propriile 
vieţi. Temperamentele lor diferite şi înţelegerea diferită cu privire 
la doctrina sanctificării explică cauza evaluărilor diferite a 
propriilor lor inimi. Secretul sfinţeniei nu este descoperit prin 
studiul cuvintelor şi timpul verbelor din greacă în Noul Testament, ci 
printr-o dorinţă sinceră şi din toată inima, de a-L mulţumi pe 
Dumnezeu. Dumnezeu se uită la inima noastră nu la aptitudinile noastre 
intelectuale.

În orice caz, orice creştere în sfinţenie va fi întodeauna 
acompaniată, aşa cum a fost cu Pavel, de către o conştienţă din ce în 
ce mai mare a propriei păcătoşenii în prezenţa lui Dumnezeu.