Ajungem acum la al zecelea dintre cei 15 dușmani majori ai vieții din abundență: virtuțile dezechilibrate. Nu este suficient să ne eliberăm de loialitățile împărțite; este necesar să fim liberi și de virtuțile dezechilibrate. Cineva poate să aibă numai virtuți în viața sa, dar virtuțile acelea pot să fie crescute dincolo de orice măsură, să nu fie echilibrate prin virtuțile opuse lor: din cauza aceasta virtuțile existente încetează să mai fie virtuți și se apropie vertiginos de limita de unde ele devin vicii.
Dr. Frank Sladen zice: ”Există un ritm al trupului. Dacă ritmul acesta este deranjat se creează o tulburare funcțională care poate să se transforme într-una structurală.” Așa cum există un timp al trupului, așa există și un ritm al virtuților. Dacă ritmul acesta este deranjat prin faptul că unele virtuți sunt supraaccentuate, atunci se creează o tulburare funcțională în viața spirituală, care s-ar putea să se transforme într-o adevărată boală spirituală structurală.
Când un filozof a zis: ”Nici un om nu este puternic decât dacă poartă în caracterul său antiteze puternic marcate”, el a vrut să zică prin aceasta că fiecare virtute trebuie să fie ținută în tensiune printr-o virtute opusă ei. Și tocmai în tensiunea dintre virtuți stă puterea. Virtuțile echilibrate pot fi clasate după cum urmează: pasiv – militant; efort personal – dependență de Dumnezeu; renunțare la lume – participare la problemele lumii; introvertit – extrovertit; mistic – practic; renunțare la sine – a fi mare de sine; blândețe – stăpânire; iubire de sine – iubire față de aproape. Ar putea fi adăugate multe altele, ca de exemplu, virtuți feminine și virtuți masculine.
Dacă ai numai o latură a acestor virtuți, ești slab. Adevăratul om tare este militantul pasiv și pasivul militant; nu o perioadă pasiv și apoi o perioadă militant, ci ambele într-un amestec viu în același timp. Acest amestec de pasiv și de militant îl poți vedea în Isus.
”Este ușor ca entuziasmul să devină fanatism, ca zelul să devină isterie, ca integritatea să devină dură neiertătoare, ca chibzuiala să se transforme în zgârcenie.”